Pružinová ocel 51CrV4 pro automobilový průmysl



Když mi bylo přibližně třináct, objevil se na zahradě našeho domu starší kamarád, který mi daroval minikáru, kterou už nechtěl využívat. Možná už byl pro tuto zábavu příliš starý a měl jiné zájmy. Pro mě to tehdy ovšem znamenalo mnoho. Dodnes si pamatuji, jak byl dřevěný vůz s kolečky od dětského kočárku nádherný. Byl pestrobarevný a měl v zadní části dřevěnou nástavbu pro ukládání nářadí. Mělo to ale jednu vadu. Minikára byla zhotovená z obyčejných prken a nebyla odpružená. Při jízdě jsem cítil na asfaltové silnici každou drobnou nerovnost. Každý hrbolek a každý výmol.

automobilový provoz

A teď si představte, že byste měli doma osobní automobil, který také nebude odpružený. Jak by se vám v takovém vozidle asi jezdilo? Pružiny jsou velmi důležitou součástí motorových vozidel a jsou v automobilovém provozu nepostradatelné. Pružiny pro automobilový průmysl se zhotovují například z pružinové oceli pásku, která má označení 51CrV4. Jedná se o velmi pevný a tvrdý materiál, který dobře odolává opotřebení. Těmto vlastnostem vděčí svému chemickému složení s legujícími prvky křemíkem, manganem, chromem a vanadem. Kromě automobilových pružin se z této oceli zhotovují i pružiny pro průmyslové stroje a železniční dopravu.

žena v autě

Dále se využívá pro výrobu některých řezných nástrojů a také pro velmi namáhané součástky, jako jsou hřídele, ložiska a ozubená kola. Pružinová ocel není jediným materiálem, který vzniká v ocelářském průmyslu. Ocelárny zásobují trh ještě jinými typy oceli. Jsou to například žáropevné oceli, vysoce legované nerezové oceli, ložiskové oceli, kotlové oceli, cementační oceli, konstrukční oceli, nitridační oceli, žáruvzdorné nerezové oceli atd. Ocel je stále považována za důležitý výrobní polotovar pro strojírenskou produkci v mnoha odvětvích. Bez oceli bychom neměli dopravní prostředky a stroje, elektrické spotřebiče a mnoho dalších výrobků spotřebního zboží.

About